Night of the Dead - nikdy jsem klasické zombie moc nemusel (příjdou mi takoví... nelogičtí. C'mon, nějaké stvůry mohou žít roky bez potravy a jediné, co jedí, jsou živí lidé? To je jako něco od scénáristů SGA!), ale je třeba uznat, že tanhle supernízkorozpočtová klasika má i dnes něco do sebe. Rozhodně bych to nesrovnával s nějakým Hitchcockem (byť konec Night of the Living Dead je prostě rozkošný), ale nějaký béčkový grindhouse to taky není.
A jelikož jsem přes léto koukal spíše na seriály, jejich stručné shrnutí:
Torchwood - britská variace na Akta-X a spinoff kultovního Doctora Who se mi asi jako jedinému na světě hodně líbí i aniž bych znal cokoliv z Doctora. Zpočátku podivně "farscapovsky"-dekadentně ujetý seriál naštěstí po několika dílech dost potemní (byť bych neřekl "zrealistiští") a i díky výrazné hudbě (nejlepší seriálový OST co jsem slyšel od dob Medvěda McCrearyho) dovede z mála udělat dost emocí. Zvláště kvituju, že celkově je to žánrem vlastně tragedie, minimálně pro drtivou většinu hlavních postav. A minisériová S3 je prostě jedna z nejlepších televizních věcí, které jsem za mnoho posledních let vidět.
4/5 (a CoE 5/5)
Generation Kill - čtyři slova. Válečný seriál. Irák. HBO. To samo o sobě je myslím nejlepší popis. Přítomnost HBO svádí GK popisovat jako "Band of Brothers in Iraq", ale není tomu tak. GK není ani tak o velkolepé akci a tklivých osudech z domova vytržených Američanů rvaných na kusy německou kanonádou v zuřivé spravedlivé válce proti nacismu. GK je ztělesnění kontroverznosti Irácké války z pohledu chlapů, kteří jsou profesionální vojáci - a většinou se armádě upsali, prostě protože mají rádi zbraně. GK je o zbytečných a nejednoznačných útocích na civilní cíle, kterým se občas prostě ve válce nejde vyhnout. GK je o absurdních rozkazech a špatných velitelích na vysokých postech. GK bez sebemenších pochyb nadprůměrně kvalitní (proti)válečné drama, které nepotřebuje pochybně moralizovat a ukazuje věci bez přetvářky. A navíc to má jen 7 dílů.
Výraznější výtky jenom k tomu, že seriál nepokračuje déle do okupace a k tomu, že si ze začátku budete dost plést postavy.
4/5
Burn Notice - stejně jako titulního bývalého agenta Michaela Westena ani Burn Notice skoro nikdo nezná, ale přesto by byla chyba ho přehlížet. Burn Notice je totiž v éře seriálu o forenzních detektivech, vraždících detektivech a vraždících forenzních detektivech, až překvapivě staromilský a vlastně byste si ho mohli splést s nějakým A-Teamem. Máme tříčlenné univerzální komando, které v Miami dělá dobré skutky a bojuje s mafií, překupníky zbraní, dealery drog a podobně. Díl do díl se dostanou do potyčky a někým velkým a vždy to uzavřou už v tom jednom dílu. Hlavní agent nemá žádné hluboké traumata. Nepláče po večerech nad svým marným životem a nestřílí zajatce. Burn Notice je prakticky rodiný seriál, který by klidně mohl běžet ve 3 odpoledne a vy si ho pustíte k obědu a vůbec nevadí, jestli vám tři díly utekly.
Přesto je ale velmi dobře řemeslně zvládnutý. Seriálem se line velmi tenká kontiuální dějová linka, která díky svojí subtilnosti čas od času umí překvapit, ale celkově není vlastně to hlavní. Westen a co. totiž svoje dobromyslné úkoly neřeší jako Jack Bauer brutální silou, ale chytrostí. Dovedou proti sobě triky a klamem poštvat ty zlé, aby se navzájem zlikvidovali, nebo aby je dostala policie, ale málokdy dojde k nějaké přestřelce. A je velmi příjemné se dívat na seriál aniž byste deset minut od konce tušili, jak sakra postavy tu zápletku vyřeší.
Navíc se to odehrává v Miami a hraje tam vedle sebe Bruce Campbell (!!), Michael Shanks a Tricia Helfel. Ideální letní seriál.
3,5/5
Fringe - seriálové zklamání roku a první věc, pod kterou je podepsaný JJ Abrams a vyloženě mě to irituje. Seriál o agentce FBI a šíleném profesorovi, kteří odhalují mezinárodní spiknutí supermocné korporace. Vypadá to jako spinoff Lostu, má to témata jaké by měl mít spinoff Lostu, soundtrack zní jak by změl ve spinoffu Lostu (strašitelné houslové téma je nachlup totožné!).
Fringe má dost styčných bodů i s Burn Notice, ale narozdíl o něho si Fringe hraje na vysoce sofistikovanou záležitost, u které byste si měli na zeď kreslit grafy a nejlépe se dívat na episody snímek po snímku ve snaze odhalit všechny skrytá sdělení (jako plešatého muže, co se objeví v každé episodě). Jenže tohle tu už přece bylo, když Abrams přišel s Lostem. A Fringe není ani z půlky tak dobrý, jako seriál o ztracených, takže nasrat, Jeffrey Jacobe Abramsi!
V prvé řadě, Fringe má špatné scénáře. Díl co díl je ukrutně schématický. To je i Burn Notice, ale od Fringe čekám trochu více, než "něco dobrého k obědu". Navíc, technoblábolobé řešení Fringe není ani zdaleka tak šokující jako vychcané lišárny v Burn Notice. A když po několika dílech zjistíte tu schématičnost, nadšení upadá. V Lostu byl díl co díl díky flashbacku vlastně jiný žánr. Tady je díl co díl totéž.
Pak tu jsou postavy. Kde Lost přišel s milionem postav, každá s vlastní propracovanou backstory (a flashbackem!), Fringe ukazuje... no vlastně skoro nic. Dočkáme se scén á la Rodinná pouta (vědec v přítmí lampičky něco tklivě říká svému synovi), ale do nějakého dobrého prokraslení postav to má daleko. Jedna z hlavních postav je profesorův syn - vychatralý podvodníček, který zcela nepředvěpodobně pomáhá FBI a vysvětlí to tím, že "ho zajímá, co je v pozadí experimentů".
Celý Fringe vypadá, jako kdyby se Abrams zalekl úspěchu experimentálního Lostu a chtěl natočit něco podobného, ale více pro masy. Takže používá stejné témata (tajemná korporace, divné úkazy, věda umí vše, nikomu nevěřte), ale představuje je s pouhými třemi postavami a furt dokola stejným scénářem, ve kterém se jen mění jména a ústřední mystéria. Akta X aspoň čas od času udělaly neschématický díl (např. ten slavný se světluškama). Dokonce i ten neambiciózní Burn Notice předvede dva tři neschématické díly. Fringe nevystoupí ze schématu ani za zlaté prase.
Cokoliv, co je ve Fringe, jsme už někdy viděli. Nedávno, v dějově lépe zpracovaných seriálech. I Heroes S1 jsou výrazně lepší. Jak chce po Heroes, Lost, X-Files atd. Abrams šokovat lidi věcmi, jako jsou nevysvětlitelné jevy? Šokuje dneska někoho v seriálu, že nějaká postava umí telepatii? Nebo že nějaká chemická sračka vás může divně zabít? Pod povrchem Fringe se skrývá špatně napsaný storyarc, který nedává smysl (a dnes už můžeme se znalostí Alias a Lostu říct, že to není Abramsova vychcanost, jako spíše že to píše za pochodu a nikdy to nebude moc dávat smysl) a neustále kolem sebe rozhazuje "tajemné" výrazy jako "the pattern" nebo "the observer"; catchfrázema, které mají znít cool a drsně, ale to je pro diváky znalé Lostu a Heroes prostě něco, co už dávno znají. Že "the list" zaměníte za "the pattern", to je prostě málo.
Někomu to může ke štěstí stačit, ale konec konců, někomu se líbí i Stargate Atlantis. Pro mě jediný důvod, proč se na Fringe dívat, je fantastický John Noble v roli pošuckého profesora Waltera, který realisticky ale zábavně předvádí superchytrého muže s problémy s pamětí a ujetým chováním. I přes heroickou Noblovu snahu ale teda palec dolů.
2,9/5 (objektivně asi 3/5, ale zkrátka v úrodě seriálů je to průměr hrající si na něco, čím není)