Ray:
Pravda. A jak se lišej od "lidí"? Aby to bylo "sexi" a nevypadalo to jak z kopírky, je lepší když to vypadá jako člověk a když to vypadá jako člověk, proč stát na minci a na všechny strany tvrdit, že je to robot?
Zkyborgizování populace do co nejlepších detailů (schopnost cítit, užívat si, rozmnožovat se, ochutnávat, silmulace emocí a chemických reakcí v mozku) by populaci dalo nesmrtelnost, nezávislost na potravě či vzduchu a pár dalších benefitů. S LIDMI by to ale udělalo skutečně hnusné věci včetně toho, že by nestárli (pokud by si nemohli čas od času vyměnit tělo za "větší a víc staře vypadající"), psychologové by měly problémy neumřít na přepracování a v případě, že by zůstala schopnost množit se, ale ztratila se biologická nutnost umírat stářím, by nastal gigantický populační boom. U lidí. Krogani, Salariáni, nebo Rachniové by na tom byli ještě MNOHEM hůř, ti by se doslova utopili ve svých mladých.
Jako nesyntetického nepřítele bych viděl asi Yaghy (druh shadow brokera). Mají civilizaci (možná i lehce vyspělou), ale nemají FTL, což by je ještě mohlo vynechat z probíhajícího cyklu a pokud bys jejich formu "politiky" dosadil v celogalaktickém diplomatickém měřitku, výsledkem by byl přístup, že nejsilnější si může dovolit všechno, včetně zotročení či pobití slabších. A za předpokladu že nebyli zasaženi a něják se k nim dostaly na planeu znalosti o FTL a stavbě relé, mohli by být do sta let velmi vážnou hrozbou zbytkům citadelových "rozvinutých" ras...
Je zjevné, že jakákoliv nevykradený dobrý koncept, by vyžadoval dobrého spisovatele, nebo alespoň dobrý základní materiál, ze kterého obšlehávat.
Jak se lišej od lidí? Uvažováním! Je velmi obtížné a skoro nemožné popsat ve story nějaký transcendentální svět; SG ho vyřešila jako kavárnu. Ale třeba NGE má taky world-changing event, po kterém jsou všichni lidi v jedné mysli (nebo tak něco) a funguje to. Připomíná to něco jako Konec dětství. Jasně, těžko by se s něčím takovým (povznesení) operovalo ve story. Ale nic není nemožné:
1) kyborgové jsou mnohem silnější/chytřejší, všichni umějí telepatii, ale mají stále mentalitu organiků = nic se nezměnilo, akorát lidi mají více hitpointů a máš nějaké nové bionické schopnosti (jako sdílení informací nebo hackování jiných). Tohle je celé to, jak si to představuju.
2) kyborgizace měla být něco jako povznesení, ale nějak se posrala a cílem hry bude ji dokončit.
Co se týče nestárnutí, šlo by vykrást elementy 4. řady Torchwoodu. Problém (absence) technologické singularity ve fikci pěkne shrnují některé kapitoly publikace Cylons in America, třeba The Cylon, The Singularity and The God, kde se mmj. mluví o tom, že Cyloni v BSG mají de facto next level v civilizaci, ale stejně jsou stále v kruzích motání se v previous levelu (lidské hledání boha), čili poinotu je, že autoři mohou nabídnout některé nové featury související s jejich tech-levelem, ale furt řešit věci blízké divákovi televize.
Ono se v ME stačí podívat na Gethy a to, co a jak produkují, popřípadě otevřít libovolný dobrý kyberpunk a máš kotel inspirace na post-singularitní společnost, která je ale furt podobná té naší - takže třeba v Neuromancerovi si lidi mohli dát implantát, který jim vypnul vnímání když byli v práci, čili jen "propujčili své tělo", a po návratu domů si zase zapnuli vnímájí = práci de facto prospali. Nějak takhle bych to v ME viděl, něco jako kříženec přístupu Gethů, ale s organickou mentalitou. Navíc by to lidi (a jiní) teprve začali v sobě objevovovat, takže Deus Ex: Human Revolution FTW!
A v neposlední řadě, všechny rasy galaxie by sice měly tyhle kyborgské schopnosti (a možná i Reapery ke své libovůli; možná bych se vsadil, že BioWare spíše použije elementy všech výher...), ale hlavní problém byl v tom, že Reapeři byli vyvinuti, protože AI vždycky zrušila organiky. Prostá výměna informací mezi AI a kyborgy by tomu mohla zamezit (nebo by se ukázalo, že Catalyst byl idiot a není rozdíl mezi tím, když spolu bojuje AI a organici nebo dvě různé AI). Další ME by mohl řešit právě problém tohodle soužití (AI není totéž, co kyborgové; i když možná byly zhybridizováni do polo-organického stavu i Gethové), nebo naopak to, na čem si ujíždí bůh - tvorbu nižších forem života. A ani la resistance story o boji proti lidem s ochočenými Reapery není nepravděpodobná; naopak by to příběhu dodalo pěknou pointu toho, jak se Šeprdovo vítězství obrátilo zase proti lidstvu....
Možností je mnoho. Podle mě to téma rozhodně stálo za další trilogii s Jokerovým vnukem
