Jentak mimochodem fandům přepošlu článek o nové verzi "space shuttlu" z Británie
Některé obrázky my nešly vložit, dal jsem k nim jen odkaz.
Vesmírný letoun Skylon - krok k F302 v reálu?
http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/ ... 50x367.jpg
[img][./images/thumbs/skylon_orbit_550x367_1354535618.jpg]http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/ne/p/2008/skylon_orbit_550x367.jpg[/img]
Nee, nekonají se žádné "inerciální tlumiče" a (zatím) ani railguny a řízené střely, ale je vyvinuto letadlo, které dokáže létat jak v atmosféře (kde vzlétá jako letadlo z přistávací plochy), tak ve vakuu blízkého vesmíru (na daleký by mu chybělo palivo).
Dnes Vám představím technologii, která není sice primárně vyvíjena pro vojenské účely, ale jsem si jist, že ji bedlivě sleduje nejeden vojenský stratég. Řeč je o vesmírném letounu Skylon od britské firmy Reaction Engines Ltd. Letoun je výjimečný především svými revolučními nadzvukovými motory SABRE, jenž jsou jakýmsi hybridem mezi proudovými a raketovými motory.
Kritickou a nejsložitější technologií vesmírného letounu Skylon jsou právě motory SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine) a především extrémně výkonný chladicí systém pro ochlazování atmosférického kyslíku. V této souvislosti přišla před pár dny z Británie pozitivní zpráva o úspěšném testu zmíněného chladicího systému motoru SABRE, který má ochlazovat atmosférický kyslík až na -140 °C a poté ho využít jako palivo.
Test proběhl pod hlavičkou Evropské kosmické agentury (ESA). Ta po testu vydala zásadní tiskovou zprávu, kde sděluje, že: „cíle testu chladicího systému byly všechny úspěšně splněny a ESA je přesvědčena, že test demonstroval připravenost technologie pro vývoj motorů SABRE.“ Krom toho Mark Ford, šéf divize pohonů ESA, pro BBC řekl, že „se otevřela brána pro vstup za věk proudových motorů.“
Jak vlastně Skylon funguje? Klasická letadla s proudovými motory potřebují ke svému fungování kyslík z atmosféry. Ten je v proudových motorech spalován s leteckým palivem a vzniklé spaliny pak tlačí letoun kupředu. Pokud se však chceme dostat až do vesmíru za použití reaktivních motorů, musíme si vzít kyslík s sebou v nádrži.
Skylon tento handicap obchází tak, že jeho motory SABRE dokáží využívat jak atmosférický kyslík, tak i kyslík vezený s sebou v nádrži. Obrovskou výhodou je, že Skylon nemusí vézt obrovskou zásobu kyslíku s sebou. Stroj tak má mnohem menší hmotnost (při stejné hmotnosti užitečného nákladu), má menší spotřebu paliva a má mnohem lepší poměr výkon/hmotnost.
SABRE je v podstatě raketový motor, který využívá speciální tepelný výměník pro ochlazování atmosférického kyslíku. Technický oříšek je v tom, že při obrovských rychlostech má vzduch vstupující do motoru teplotu 1000 °C, a to díky tření o konstrukci letounu a motoru. Tepelný výměník tak musí obrovskou masu vzduchu zchladit z cirka 1000 °C na -140°C během jediné setiny sekundy
Skylon startuje jako klasické letadlo ze vzletové dráhy. Až do výšky 26 kilometrů při 5x větší rychlosti zvuku (Mach 5) využívá kyslík z atmosféry. V tomto bodě se vstup vzduchu do motoru uzavírá a stroj začíná využívat tekutý kyslík vezený sebou v nádrži. Stroj pak při rychlosti až Mach 25 (30 600 km/h) dosáhne po pár minutách orbity Země.
Není těžké odhadnout, jaké využití by mohl mít letoun Skylon nebo technologie motorů SABRE. Jedním z takových je vývoj planetárního bombardéru (pilotovaný/nepilotovaný), ať už jaderného, nebo konvenčního. I bez využití atomových hlavic má takový stroj gigantický ničivý potenciál pro orbitální bombardování urychlenými kinetickými střelami bez hlavic. Jako orbitální bombardér, by mohl zasáhnout jakékoliv místo na Zemi během pár hodin. Další možnost je nástroj pro okamžité vysazení třicetičlenného komanda v zájmovém území kdekoliv na Zemi. Můžeme uvažovat také o jakési "řízené střele pro ničení strategických objektů" nebo také o supervýkonném ("nesestřelitelném") průzkumném a špionážním letounu. Další využití je zásobovací stroj pro výrobu skutečných vesmírných bitevníků na orbitě, nebo "vesmírný stíhač" (stačí jej jenom vyzbrojit railgunem, laserem, nebo balíkem vhodných kinetických interceptorů, či přímo raket. I klasická dělostřelecká výzbroj se ve vesmíru ukázala být velmi účinnou - například proti neozbrojeným satelitům protistrany, které jsou v dnešních dobách důležitými pilíři globální komunikace, nebo dokonce vojenské kartografie -GPS- a v civilní sféře generátory nemalého zisku pro země, které je vlastní).
Takticko-technické parametry - Vesmírný letoun Skylon
Hmotnost .................................... Prázdná hmotnost 53 tun Startovací hmotnost 345 tun
Délka ......................................... 87 m
Rozpětí ....................................... 25,4 m
Životnost .................................... 200 startů
Opakovaný start .......................... Do 48 hodin
Dostup ....................................... Maximálně 800 km
Náklad ........................................15 tun na 300 km 11 tun na 800 km
Rozměr nákladového prostoru ........ Válec o průměru 4,8x13 m
Posádka a počet pasažerů ....... Bez posádky - automatický let Až 30 astronautů nebo 24 vesmírných turistů
Výkon motorů ..................... 2×1,35 MW
Specifický impulz motorů ...... 4 500 Ns/kg ve vaku 35 000 Ns/kg při hladině moře
První let .............................. Poslední odhad - rok 2020
Video konceptu transportní exoatmosférické mise
http://www.youtube.com/watch?v=cqK-sREneII
Obrázky letounu a jeho konstrukčních prvků:
http://tommytoy.typepad.com/.a/6a0133f3 ... 970c-550wi
[img][./images/thumbs/44_1354535621.jpg]http://designyoutrust.com/wp-content/uploads/2012/12/44.jpg[/img]
http://designyoutrust.com/wp-content/up ... /12/44.jpg
Anglická wikipedie o letadle:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skylon_(spacecraft)
Český článek, ze kterého jsem čerpal informace (a půjčil si text):
http://www.armadninoviny.cz/vesmirny-le ... ml#diskuze
Motor:
[img][./images/thumbs/sabreengine_1354535624.jpg]http://1.bp.blogspot.com/_VyTCyizqrHs/TVCU3HdAyZI/AAAAAAAAKSw/14B_KnnwMdU/s1600/sabreengine.jpg[/img]
http://1.bp.blogspot.com/_VyTCyizqrHs/T ... engine.jpg
Vzhled "vesmírné přistávací stanice" pro Skylon - jde v podstatě o dok pro výrobu dalších (tentokráte čistě vesmírných a zjevně dělaných pro dolet do větší vzdálenosti) lodí.:
http://1.bp.blogspot.com/_VyTCyizqrHs/S ... lbase2.jpg
Skylon dokuje u "vesmírné přistávací plochy":
http://i.ytimg.com/vi/3TOMOWC-kLk/0.jpg
Porovnání velikostí jednotlivých (dnešních) vesmírných konstrukcí a seriálové "Enterprise":
http://blogs.discovermagazine.com/80bea ... rprise.jpg
[img][./images/thumbs/spaceshipsizes_and_enterprise_1354535626.jpg]http://blogs.discovermagazine.com/80beats/files/2012/06/SpaceshipSizes_and_Enterprise.jpg[/img]


