Ohledně prvního odstavce: Až tato kopie má nulové náklady. je ovšem klíčová věta. Já při zkopírování filmu nemám nic společného se zdrojovou verzí.
Jaktože ne? Kdyby zdrojová verze neexistovala, nebyla by ani tvoje verze. Kauzalita.
Nezkopíroval jsem si to z jejich trezoru, workprint nebo tak
Jasný, já bych ale jen dodal, že uniklé workprinty taky nejsou výjimkou. Například je tedy podle tebe ok zadržení/odsouzení hackera, co ukradl pracovní verzi nebo ne?
Minulé verze nikoho nezajímají, když s nimi nemám nic společného. Já 'pracuju' jen s tou konečnou. Díky za potvrzení Rayi, tato kopie má nulové náklady. A stejně se snaží za to lidi persekuovat, což je asi jako persekuce za chytání deště nebo tak něco.
A v druhém odstavci píšeš že tvrdit že to má nulové náklady je vrchol zaslepenosti. WTF
Budiž, jenže (asi mám malou imaginaci) pro mě je důležité kauzální spojení NATÁČENÍ > WORKPRINT > KOPIE, kdy vyplývá, že aby vznikla nulonákladová kopie, musely se vyplácnout prachy na film. Tečka, finito.
Jako zákazník opravdu můžeš ignorovat i bojkotovat produkt, ovšem když je produkt všude zdarma dostupný, v lepším formátu (páč si z toho můžu vzít mp3, sestříhat musicvideo, atd atd...), tak můžeš sáhnout i po možnosti vzít si ho, protože co jinýho než jejich promoakce to může bejt, když si ziskově nepokryli nejdůležitější kanál pro přenos informací všech dob. Říkám, nemůžeš,resp neměl bys mě persekuovat za chytání deště...
Jasně, chudák zákazník nemá jinou možnost, než čerpat obsahy toho zlého monopolu. Vůbec to není alibismus.
Déšť se nikde přímo nevyrábí. Pokud by existovala fabrika na odpařování s cílem vyprodukovat dešťové mraky, bylo by zcela logické, že bychom psatili poplatky za déšť.
Překrucuju tvoje slova? Hele po přečtení toho odstavce si asi musíme vysvětlit, že podporovat kvanta obsahu a držení průmyslu nemá nic společnýho s osobními svobodami. Dovolím si podle tebe hodně, ale bezskrupulózně se budu snažit zničit každej systém, kterej se mi do osobních svobod takhle sere. Bez jakýkoliv tvojí studie a bude mi narozdíl od tebe upřímně jedno co tím způsobím, ten systém si za to může sám, když si začal vyskakovat i do takovejhlech oblastí.
Aha, takže asi nevidíš, že situaci vedoucí k SOPA a ACTA vyeskalovaly obě strany, společnosti i piráti, což?
Koneckonců já neobhajuji ACTA jako takový, ale zároveň si ani nemyslím, že "zákazník" má svaté právo přijímat něčí cízí dílo za všech okolností. Já prostě vidím rozdíl mezi tím Van Goghem a mezi ripem těch Transformers, i když pro tebe je to totéž. Viz níže ohledně. Ty osobní svobody, které prý pošlapávám, platí i pro autory, které ty znevýhodňuješ, jaksi.
Jsem liberál, ne anarchista.
Jen bych jaksi dodal, že jak mi níže vytýkáš, že roky reaguju na to, "co se mi hodí" (já si to nemyslím, spíše bych řekl, že vynechávám balast), tak i přes moje několikanásobné upouzornění jsi stále nenapsal nic k tomu Hostu a Machinariu

Je to už fuk, balíme to stejně, jenom trochu bacha na přesvědčení o vlastní neomylnosti.
Hihi, body jsou fajn. Naprosto dokazujou žes nečetl nic z toho co jsem tu psal.
Já to četl, ale
A) buď mi to příjde nerealistické (jak to chceš prosadit?)
B) v praxi spíše s negativními následky i kdyby se to prosadilo (viz hroucení status quo)
C) nebo mi to příjde jako blbost (jako třeba to pojednání cos sem postoval minulý týden, kde pán píše, že přece nejde autorskému dílu nastavit X počet roků, po které se to bude chránit, tudíš nejlevnější je to nechránit vůbec).
Mimoto jsem hlavně chtěl udelat jasno, protože myslím, že stejně nemá smysl dále pokračovat, a bylo by fajn diskuzi uzavřít nějak smysluplně tečkou (já už dále reagovat nebudu, ale klidně si něco napiš) a shrnutím, než to useknout. Já se v minulých postech už poněkud ztrácel nad tím, kdo vlastně obhajuje co, proto jsem napsal body. i když mi bylo jasné, že se v nich samozřejmě rozejdeme.
To jsem psal dřív a v kontextu bodu jedna jdou autoři za těmi prostředníky, aby to uvolnění díla probíhalo co nejvíc ziskově. A po miliontý: Když ignorujou internet, můžou si pak za to sami, že přišli o zisky.
Jenže do toho prostě pak přichází to, že ignorování internetu prostě NEPLATÍ ZDALEKA U VŠECH děl. Trh na to reaguje, ale pomaleji. Ty hry si koupíš i ze Steamu. Na internetu. Legálně. Dokonce levněji než v obchodech. A stejně se pirátí. Vona je shnilá nejenom distribuce, ale podstatná část pirátů.
Autor si, viz bod dva, může přát co chce, ale nic to neznamená. Prostě vylitý mlíko, džin z láhve, take your pick.
Fajn, s tím prostě nemůžu souhlasit. Jediná ochrana myšlenky jenom na základě toho, že ji nepustím z hlavy, mi příjde vysoce kontraproduktivní pro autora, recipienta i společnost.
Bod dva ok.
Takže ne, není to ze strany konzumenta nelegální čin. Fascinuje mě, že považuješ za normální, že dav by měl nejspíš tendenci čapnout nechráněnou krabičku s penězma a byla by to vina toho kdo tu ochranu nepokryl, ale u souborů na internetu to neplatí...
Já s u toho příkladu s pokladnou obhajoval to, že mluvíš o davu a ne o sobě, nikoliv to, že je to správný (ve smylsu "ano, dav se tak chová a Geser popisuje chování davu"). Oprav mě pokud se mýlím, ale pokud vykradnu pokladu, i kdyby nechráněnou, tak jsem podle zákona pořád zloděj a jestli mě mají na kameře, tak dojdou za mnou a ne za majitele.
Pokud tomu tak není, pak je realita ještě divnější než jsem si myslel.
Navíc tenhle příměr s pokladnou/krabičkou kulhá, protože distributoři přece dávají mříže (ať už DRM nebo ACTA, přímé a nepřímé), jenom jsou tyto neefektivní, protože holt Razor1911 umí pekelně dobře hackovat.
1) Pořadatelé koncertu s dobrovolným vstupným na koncertu tratili, protože někdo jim vybral peníze, které nikdo nehlídal. Uspořádali tedy další koncert s nulovou ochranou výdělků, a zase jim někdo všechny nechráněné peníze zcizil. Když se to takhle stalo potřetí, pořadatelům již došla trpělivost, a všechny přítomné návštěvníky koncertu zamkli a řekli jim že je budou pouštět až potom, co je prošacují a vyslechnou. Je tato nepříjemná situace vinou všech návštěvníků?
Viz minulý odstavec. Ochrana (v mnoha variacích) existuje, jenom jaksi moc nefunguje. Chápu, že to myslíš jako alegorii (mříže u pokladny = elitářská a internet ignorující distribuce), ale uz toho platí, co jsem napsal, že systém se nezmění přes noc a je tu řada vlaštovek, které změnu ukazují.
2) Měl by autor mít nějak zakotvený nárok na to aby na svém díle vydělal? Aby se mu zúročily všechny hodiny, které strávil vymýšlením, všechny náklady, které musel vynaložit? Měl by na to mít nárok?
Autor nemá nárok na to, aby vydělal, ale má nárok na to, aby za za užívání jeho tvorby (práce, myšlenek, talentu) bylo zaplaceno. S tím ses v
mém bodu jedna jakž takž shodil.
Mezi těma dvěma je rozdíl. Ty neustále opakuješ to první ("Má autor nárok na výdělek?") a já to druhé ("Autor má nárok, aby recipient jeho díla platil"). Rozdíl mezi nimi je, že v mém příkladu recipient nemá nutnost dílo pojímat, stejně tak to ani neznamená, že recipientů bude dost na to, aby se dílo zaplatilo (tj. došlo k výdělku).
3) V souvislosti s bodem dva, měl by autor či jeho prostředníci nárok vymáhat samozvaný, jejich vinou ušlý zisk, o který přišli nedostatečně konkurenceschopnou distribucí na nejmasovějším komunikačním kanálu, přes který se jeho dílo dá distribuovat?
Tady jde o to, že nikdy nemůžeš být konkurenceschopný s někým, kdo má nulové náklady. Víme, že kopie má nulové náklady (pro tebe to tím končí, pro mě ovšem kopie souvisí se zdrojový materiálem), čili konkurence na internetu je takový velmi mlhavý pojem. Padlo tu, že konkurovat pirátům se musí přidaným obsahem - pro někoho koncert nebo ultrahusté kino, ale jiní zákazníci prostě do kina a na koncerty nechodí, a ani je třeba nezajímá podcast komentář autorů, který navíc taky jde zkopírovat.
To je teoreticky argument pro své zrušení autorských práv ("na netu se nedá konkurovat = viva la revolucion!"), ale taky se to může brát jako argument pro utužení represí ("na netu se nedá konkurovat = big brother is watching ya"). Meč má dvě ostří a pokud ty obhajuješ chování davu u kradení pokladny (které sám jakože neděláš), já to stejně doublethinkově musím zmínit jako reakci u společností.
Abych se dostal k jádru pudla, tenhle bod považuju za sporný, protože způsob "výpočtu ušlého zisku" stylem torentí downloady krát cena díla = basa mi příjde dementní. Osobně nevím, jak to řešit.
4) Je vystavení elektronického 1:1 obrázku Van Goghových Slunečnic na internetu trestným činem? Sem si můžete dosadit libovolný obraz, film..., jedno jak starý.
První věta = ne.
Druhá věta = nesmysl IMO, protože máme zákony, které mezi Van Goghem a "libovolným filmem" rozlušují právě. U knih (nevím jeslti i jinde) přece platí stoletá lhůta od vytvoření k freeware šíření. Navrhoval jsem, že by se to dalo vyřešit kompromisem á la snížit lhůtu u všeho na deset let (utopie, ale někde se začít musí), ale chápu, že to tvé věci to stačit nebude.
Navíc existuje spousta DALŠÍCH příkladů, které jsou pro mě někde mezi tím. Vystavit na web stream třeba považuju spíše za užitečné promo než za krádež, protože si to nestáhneš a dále nešířiš, a stream má často mrzkou kvalitu, takže nedosahuje kvalit DVD kopie hudby nebo filmu. Na delší definici bych ale asi musel mít nějaký čas navíc, jen tím dávám najevo, že nepovažuju PIRÁT = ZLODĚJ za nějakou absolutní a vždy platící pravdu, ale spíše konstrukci s řadou dílčích definicí dle jednotlivých případů.
Konec konců, stahuju přece i já. Ať žije doublethink.
5) Řekněme že autor onoho libovolného díla rozhlásil, že nechce aby jeho dílo pro veřejnost bylo veřejně zobrazováno a využíváno. A všechno související samozřejmě také, vždyť je to potom zneužívání. Vedle majitelů konkrétních filmů a obrazů to rozhlásil mmj i autor krmíta na ptáky z pneumatiky, autor onoho květináče z pet láhví, nebo autor kancelářských propisek ve tvaru tygra, a tak dále. Dovedete si představit, že by se to mělo celosvětově vymáhat dle přání autorů a persekuovat nedodržující lidi?
Nedovedu, ono ostatně je nereálné, aby všichni autoři na světě řekli, že nechtějí nic šířit. Tady to trochu pokulhává.
Nicméně chápu asi-pointu s vysokými náklady a pošlapáváním svobod při vymáhání a budiž, to je zhruba ten argument, proč se kloním spíše k legalizaci drog než jejich prohibici. U médií to ale nepovažuju za zcela totožný příklad, abych reagoval stejně.
okud se mezi vašimi odpověďmi vyskytují obě možnosti, zhluboka se nadechnětě. Cítíte to? To je nedůslednost a nefalšované pokrytectví
[/quote]
Život a civilzace není jednoduchý systém a prozkoumávat více úhlů pohledu a individuálních "pravd" považuju za přínosné, nikoliv za pokrytectví. Říká se tomu doublethink nebo taky pluralita názorů.
---
Bylo to osvěžující, zase se trochu pohádat, a je fajn, že znám (i když nechápu; možná ve více významech slova "nechápu"...) arguenty pirátů. Myslím, že dále to nemá cenu, točíme se kruzích. Za pár let asi uvidíme, kdo z nás měl více pravdu. Pokud to bude Geser a průmysl přesto přežije jakž takž na výši, budu velmi rád, nicméně žel bohu jsem bezbřehý realista co se týče fungování světa.
Good night and good fuck.