"Něco jako ABS" (
antiblokovací systém brzd, který funguje při zadupnutí brzdy jako "přerušovač brždění" a tím pádem prodlužuje drázu brždění, ale brání vzniku smyku, nebo "zakousnutí" brzd), by fungovalo tak, že by okamžité přetížení "roztahovalo" na delší dráhu a z jednoho silného "tahu" přetížení, by kouskovalo víc slabších "tahů".
Vzhledem k tomu, že jumper v prvním díle dokázal v průběhu souboje s darty vlétnout do brány a OKAMŽITĚ zastavit na místě v gateroomu na nějákých směšných pěti metrech, aniž by se posádce byť jen zvedly vlasy, natož aby se (bez pilotních pásů, které jumpery NEMAJÍ - nebo alespoň tehdá neměly) rozplácla o čelní sklo zevnitř.
Jinýmy slovy, takhle by to spíš fungovat nedokázalo, obzvlášť, když vezmem v úvahu, že jumper dává na "tachometru" (aslespoň při přeletech celých soustav a nejspíš i při soubojích s darty) víc, jak polovinu rychlosti světla a dokáže "otočit" vektror svého letu, na směšně malém poloměru. Aniž by to posádku byť shodilo ze sedaček, natož zabilo, jak by správně MĚLO.
Tím "protitahem" jsem (z hlediska fyziky celkem zjevně) nemyslel protisměrný tah motorů, ale něco, jako směr "proudu gravitace" UVNITŘ trupu lodě samotné. Když si odstředivou sílu představíš, jako proud vody z hadice, který tlačí pinpongový míček "pilota" přez hranu stolu, pak by "protitah" byl proud vody z druhé hadice, stejně silný, ale naprosto opačně ORIENTOVANÝ, který by ten míček udržel nehybně. No a to samé si pod "protitahem" představuji já, jenom na principu uměle vyráběné gravitační síly (druhá "hadice") působící proti síle odstředivé (prvn hadice). Odstředivá síla sice může měnit směr působení (třeba při zatáčce, nebo rychlém zabrždění), ale to by měla moci i "protitahová" síla (umělá) gravitační, která by FUNGOVALA, jako inerciální tlumič.
Inercie (odstředivost) je subjektivně (z hlediska posádky) nerozeznatelná od gravitace (proto se přeTÍŽENÍ pilotů stíhaček způsobené odstředivostí letadel při manévrech, měří v jednotkách G, stejně jako gravitace).
Z praktického hlediska jsou navzájem inercie a gravitace svým způsobem "stejné" - alespoň v efektech na posádku. Poměrně slušně je to vidět na těchhle obrázcích:
http://www.technovelgy.com/graphics/con ... ravity.jpg
http://lis.arc.nasa.gov/lis/Programs/Co ... imgs/1.gif
http://www.universetoday.com/wp-content ... tation.jpg
http://mvl.mit.edu/AG/images/2001gravityferris.jpgA docela dobře je to popsané tady na stránce (v AJ):
http://mvl.mit.edu/AG/U gravitace existuje něco, čemu se říká Langrangeovy body. cz:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Libra%C4%8Dn%C3%AD_centrumRozsáhleji je to popsané, (jak už je zvykem) v Aj a dokonce Nj verzi té stránky.
Jsou to místa ve vesmíru, kde SUBJEKTIVNĚ nepůsobí žádná měřitelná gravitační síla co by pohybovala tělesem, protože se v těch místech navzájem "ruší" protisměrné gravitační síly dvou, nebo více vesmírných těles, případně se tam ruší působení gravitační síly vesmírného tělesa a odstředivé síy "letu" satelitu, nebo třeba lodě. Jinýmy slovy - gravitační, nebo odstředivou sílu můžeš "vyrušit" tak, že vytvoříš přesně OPAČNÝM SMĚREM PÚSOBÍCÍ, a stejně velkou gravitační, nebo odstředivou sílu.
No a tak by, podle mého názoru mohl fungovat "tlumič setrvačnosti/odstředivosti" na palubě absurdně rychlých a manévrovatelných lodí s podsvětelným pohonem. Prostě tak, že kdy MOTORY, nebo změna rychlosti, nebo vektoru letu vytvoří "sloupec síly G" uvnitř trupu, že ho loď prostě "vyruší" stejně silným, ale protisměrným sloupcem. Co se týká "náročnosti" Inerciálních tlumičů na energii, je nutné dodat, že MY DNES, kteří neumíme vytvořit "gravitační desku" na které by působila gravitace alespoň 1G, máme stíhačky a rakety, ve kterých není problém překročit bezpečnou CHVILKOVOU hranici 10G, za kterou už číhá pro organismus člověka smrt, obzvlášť při dlouhodobějším působení. Jinými slovy, systém umělé gravitace řeší jenom udržení 1G směrem k podlaze, kdežto systém Inerciálních tlumičů, pokud by fungoval tak, jak si myslím, by musel vytvářet desítky, stovky, nebo TISÍCE, (nebo víc) Gček a to v podstatě RÚZNÝMI SMĚRY. Dokonce měnit směr působení takového "vyrovnávacího proudu gravitace" podle rychlých a nepředvídatelných manévrů pilota ve zlomcích pikosekund...
Celkem bych chápal, že to potřebuje trochu víc šťávy... A zároveň by to vysvětlovalo určité možné spojení (či příbuznost) systému umělé gravitace a systému inerciálních tlumičů. Nebo i to, proč MY TEĎ nemáme ani jedno, ani druhé z toho. V podstatě jde totiž o systémy, pracující na STEJNÉM principu, tvorby směrovaného "proudu" vyráběné gravitace.