Vietnamu a turbanů z "modernějších" válek se brzo taky hráči nasytí...
Netuším co je CoD, já moc stříielčky "bez příběhu" zaměřené na mulťák nehraju.
X-com, taky známý jako "UFO" je jedna z nejstarších tahových strategií, které pomáhaly vytvářet žánr "turn-based" tahovek. Příběh byl založen na předpokladu, že konspirační teorie mají pravdu a "ufoni" existují. A že se pokusili napadnout Zemi, na což světové vlády odpověděly vytvořením "agentury X-Com" (tj. EXtraterestrial COMbat force - mimozemská bojová jednotka), která dostala to nejlepší co se na Zemi dá sehnat a zároveň téměř nesplnitelný úkol - odrazit útoky mimozemšťanů a pokud možno udržet o nich pravdu pod pokličkou. Hra samotná se tam v podstatě dělila do
- managementu základny: přiděluješ vědce na zkoumání fenoménů a neznámých přístrojů, lodí, mrtvol a vztahů nejen ufonů, zkoumáš slabiny ufonů přiděluješ vojáky do jednotlivých "výsadkových týmů", necháváš je cvičením zlepšovat si vlastnosti, přiděluješ výzbroj jednotlivým vlastním lodím tak, aby měly šanci přežít alespoň další přestřelku, případně alespoň úspěšně sestřelit nepřítele - než začneš stavět vlastní verze ufolodí, které už pak proti nim mají šanci jako rovná proti rovné.
- bojů letadel a později vlastních kosmických lodí s létajícími talíři nad "mapou světa": tam šlo převážně o rychlovku na kterou jsi měl vliv jenom před zahájením - nákupem/výrobou a vystrojením letadel do bitvy a samotná bitva už byla spíš statistickým porovnáním šancí těch strojů.
- tahovou bojovou částí: Kdy jsi na tahy prozkoumával mapu místa, kde emzáci zaútočili, spadli, nebo se jinak vyskytli, občas dokonce včetně vlastní základny, když zjistili kde jí máš a nevybavil sis jí adekvátním počtem přiměřeně silných obran, nebo uvnitř spadlé ufonské lodě, nebo dokonce uvnitř jejich pozemních/Marsovských základen. Jednotlivé vojáky jsi mohl předtím opět jednoho po druhém obléknout do brnění, nacustomizovat jim výzbroj včetně munice a granátů a potom, když na tebe emzáci začali vytahovat fázové flinty, štítovače a zneviditelňovače, fůzní bazuky střílející i za roh a jiné kulišárny, prostě jsi je musel odpravit, zabavit jim tu hračku, odnést jí vědcům, počkat až ji dokážou vyzkoumat, a pak jsi ji mohl buď využívat, nebo když jsi měl v základně i "dílny", tak jsi ji mohl dokonce (na vlastní triko a většinou značně pomalu) vyrábět. Mohls to dokonce dělat i tak, že když jsi narazil na něco příliš vražedného (třeba že ti to sejmulo tým - tak jsem se poznal s tou fůzní bazukou s programovatelnou drahou letu projektilu -) tak jsi prostě posledním vojáčkem odpravil toho jediného nepřátelského u kterého jsi věděl že to má, vzal jsi do batohu všechno vybavení, utekl zpátky do svého výsadkového letadla a jako poslední přeživší se stáhnul na základnu. Takhle sepsané to nevypadá nic moc, ale věř mi, že když desítky hodin pipláš a cvičíš osm vojáků na naprosté terminátory, a pak ti je nějáká potvora odpraví za tři vteřiny zbraní o které jsi předtím nic netušil, šíleně to vytočí...
Tvoje organizace dostávala každý měsíc (nebo týden? - prostě jednou za čas) prachy od světových vlád s tím, že když se ti podařilo je ubránit, byli štědřejší, když ne, byli méně štědří a když ses na ně komplet vyprdnul, tak ufoni přebrali jejich vládu a ty konkrétní státy ti vyhlásily válku (a zastavily financování). Prachy sis taky mohl vydělat prodejem ufonského vybavení, které ve světě jinak nemělo obdoby a kvůli tomu bylo také značně drahé (ale blbě se kradlo nebo vyrábělo).
série X-com (občas známá jako UFO) v čj:
http://cs.wikipedia.org/wiki/X-COMna AJ wikině se člověk dozví víc, to je už ale povětšinou minulost.
"nové" X-comy, o kterých jsem mluvil a které by mohly mít s SGU hrou některé společné prvky (kdyby ji někdo někdy udělal), jsou
(netuším jestli dokončený a k sehnání) X-com Alliance:
http://www.youtube.com/watch?v=oVwIkJPM ... re=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=aNwJmMcImcUobrázky (stará grafika, ale jsou tam vidět prvky taktizování, experimentální zbraně v rukou vojáků a jiné zajímavosti):
http://games.tiscali.cz/x-com-alliance-848/galeriea Xcom -
http://bonusweb.idnes.cz/pc/preview/xco ... ew_das.idnObojí jsou "příběhové" střílečky, s taktickými možnostmi a strategickou částí. První (alliance) je o lidské průzkumné lodi, která se ztratí v dalekém sektoru vesmíru a s omezenými zásobami a hlavně omezeným počtem lidí bojuje s nepřátelskými rasami a občas pomáhá (nebo je jí pomáháno) přátelskými. Loď postupně můžeš časem opravovat, upgradovat, v případě nutnosti dokonce přistavovat další "moduly" (sloužící ve hře jako "místnosti" - laboratoře, marodky, tělocvičny, dílny, nebo třeba i hangáry a lepší vlastní zbraně lodě). Mě to SGU připomíná docela hodně a když si odmyslíš tu deset (nebo kolik) let starou grafiku, není to tak zlé.
U té druhé hry (Xcom) - ta je novější a ačkoliv vůbec není ve vesmíru, velmi povedeně ukazuje, že JDE udělat FPS se strategickými a taktickými prvky, která má zajímavý příběh a herní mechanismy, aniž by to bylo tak přímočaře zaměřené na akci/rozhovory jako třeba ME, nebo F3.