Ray: Zvykni si že ti občas něco nedáva smysl(nemělo by ti to vadit, zdaleka nejsi mistr světa), tvůj jednovláknový nízkoúrovnový svět není jediný správný. 1=1*1 ale také 1=-1*-1(to nepobereš)
Podsouváš velké množství kidů(naivní "řečená" fakta), ignoruj a já budu tebe. OK?
Aha. Pokud považuješ
řečená fakta za naivní, tak skutečně diskuze vykročí směrem ku větší smysluplnosti a hodnotě.
EDIT: až teď mi došlo, že slovem kidy myslíš kydy alias hovadiny. Předtím mi nějak nedocházelo, proč podsouvám "děti anglicky". Inu, možná tě to překvapí, při mé neznalosti 2-1=1, ale po "H", "CH", "K", "R", "D", "T", "N" = se v češtině obvykle píše tvrdé "y".
Ale to je jedno. Rozhodně bych neřekl, že skutečnost, že jsem "vysokoškolák se silnou schopností abstraktních představ" je nějak významně validní (vysokoškolák dlouho nebudu a znám řadu kolegů, kteří mají tuto schopnost na daleko vyšším levelu). Pointa spíše je, že studuju film a literaturu (again, jsou schopnější filmovědci). A z historie prostě víme, že v rámci vyprávění čekoliv fungují (nebo by měly fungovat, jde-li o dobře vystavěné dílo) jistá pravidla, které shrnuje naratologie. Přečti si Příběh a diskurz od Chatmana, vydal ho u nás Host. Nebo začni číst TV Tropes na tvtropes.org, kde vcelku tytéž poučky zabalané do jiných jmen řeší s MNOHA aktuálnějšími příklady. A z těchto pouček víme, že interpretovat Shepardovi finální linii jako sen/halucinaci je zkrátka nemožné, protože na to
A) nejsou ve hře žádná formální vodítka - Shepard
nikdy předtím v celé trilogii
neměl podobnou zkušenost, podobná hratelnost ani témata tam nikdy předtím nebyly a je krajně
podezřelé, že se to tedy realizuje až na konci (podle vás). Argumenty? Jeho sen (když fakt spí na Normandy) není totéž co do fungování co tato vaše prý-halucinace -
protože je v ní zpomalený stále a mizanscéna ze také zasněná stále,
nikoliv jen chvíli jako na konci v ME3, tj. období než se transportuje na Citadelu.
Čili srovnáme-li to třeba se sny z Maxe Payna, tak to není tatáž realizace a vzdálené zvuky nebo zpomalení (v ME3 ve scéně zasažení než dojdeš k výtahopaprsku) jsou spíše podobné tradičnímu vykreslení "
shellshock" okamžiku, kdy vojáka zasáhl nepřítel. Všimni si toho třeba v BSG S2 "Farm" když trefé Starbuck nebo v CoD: MW3 po zboření budovy v Berlíně. Abych vyjmenoval dva příklady z mnoha.
B) nejsou na to ve hře žádná narativní vodítka - to video, co jsi sem postoval, poměrně dobře propojuje motivy celé trilogie do finále. Vtip je v tom, že nikdy předtím
nebylo řečeno, že by souboj o indoktrinaci Sarena, Illusive Mana nebo kohokoliv jiného probíhal skrze "halucinaci, kde prožíváme alternativní realitu" (ve smyslu, že je to věrná reprepzentace, ne Max-Paynovské pobíhání po rudých nitkých v černém prostoru nebo System Shocková VR).
Pokud by předtím Saren řekl "Sovereign mě porazil v mém snu", tak by to dávalo smysl. Pokud si já pamatuju, nic takového tam nezaznělo.
To indoktrinační video třeba spojuje střihem scénu, kdy Liara v ME1 říká "
You must have extraordinaly strong will." se Shepardem z ME3, který se znaveně opírá o stěnu. Tohle je typická manipulace střihem, protože
v ME1 to Liara říká myslím po spojení kvůli Prothean Beacon, NIKOLIV v souvislosti s indoktrinací (oprav mě, pokud se mýlím, už je to pár let). Výsledek? Nelze to brát jako argument čekoholiv. Teoreticky samozřejmě platí, že vůle jako vůle ("will"), ale protože Mass Effect je příběh a ne realita a na indoktrinaci+Shepardovu vůli se nikdy nedělaly jakékoliv přímé narážky, opět to ukazuje, že Liařina věta a indoktrinace spolu v narativu ME vůbec nesouvisejí. Kdyby to tam BioWare dalo a KDYKOLIV předtím (vícekrát) řešilo, že Shepard by možná při svém vystavení mohl být taky pomalu indoktrinován (v ME1 to myslím chvilku někdo řešil, když se indoktrinace objevila), pak by se to obhájit možná dalo. Ale jenom pokud by na to ukazovala i prezentace obrazem a zvukem.
Znovu,
kdy k něčemu takovému došlo, že by se na konci kompletně převrátilo vnímání reality? Ve hrách v System Shocku II, ale tam to bylo přiznané a nešlo o "šálení" hráče; souboj probíhat v umělé realitě. A ve filmu? Nevzpomínám si na finální propadnutí do snů, ale určitě by se našlo. Pomůžeme si tedy filmy, které jsou celé zasněné. Dej si třeba Nolanovo Memento, které PO CELOU DOBU dělá narážky na finální twist ending, popřípadě i ten Šestý smysl, který dělá totéž. Ano, nelze to v průběhu těchto filmů rozklíčovat. Jenže,
ve filmu s tímto není problém, protože když se na konci ukáže, že to nebylo o tom, o čem jsme si mysleli, že to bylo, tak si film maixmálně pustíš znovu. A tím se dostáváme ke třetímu bodu.
C) nejsou na to vodítka v hratelnosti - tím se dostáváme ke třetímu bodu a to skutečnost, že
"indoctrination" teorie je hrubě "nefér" vůči hráči a popírá tak základní pravidla videoher, v nichž (jak už to u všech her chodí) hráč zná pravidla a snaží se je využít ke svému prospěchu. Jinými slovy, vzhledem k tomu, že chybí narativní foreshadowingování ("Sovereign mě porazil v mém snu") i souvislá audiovizuální prezentace snu (čas je zpomalený *jen* před Citadelou, zvuky totéž) je nefér chtít po hráčích, aby tuto prý-halucinaci sami rozklíčovali při svém prvním sezení u hry (každý není jako Umberto Eco) a zvolili "tu jedinou správnou možnost destroy".
To jde ve skutečnosti MNOHEM VÍCE proti filozofii Mass Effectu s tím, že "
žádné rozhodnutí není špatné, když se obhájí" než vámi kritizovaný konec. Pokud se pamatuju, za celou hru mě napadá je jedno situace, kdy došlo k tomu, že hra skrze rozhodnutí v dialozích způsobila hráčovu smrt a to byl sex s Morinth.
Dát něco takového do finále trilogie, a nedat hráčovi vodítka k tomu, že šlo o sen (a dvě ze tří voleb jsou teda jako triky) je zásilnění principů hratelnosti o nejvyšším stupni, daleko větším, než narvat tam finále, "které neguje průběh série" (neneguje, viz Balial).
Je fakt, že na Citadele se dějí různé "nereálné" (ve smyslu předtím neviděné) efekty, které by "indoctrination" podporovaly. Kolem obrazovky létá černý kouř, je tam nazbytek velkých detailů na obličeje postav apod. Jenže znovu, tomuhle chybí narativní propojení s tím, jak vypadala indoktrinace v jedničce - a naopak to působí spíše (černý nepodchytitelný kouř) spíše jako tradiční efekt pro biotiku (která je modrá, ale IM ji má od reaperů = zlá černá barva).
C) a tím se dostáváme k produkční stránce věci, která tu už zazněla. Mittell říká, že se v reflexi žánrů musí taky brát v potaz, takže ji berme v potaz. Jak už zaznělo,
"logické chyby" (odlétající Joker) nejsou v ničem příliš odlišné od zbytku série.
V ME2 Shepard před obsazením Normandy nastupuje na raketoplán letící NIKAM, v ME1 do Citadely narazí kus Reapera a nepoškodí stavbu levelu (dekomprese a tak). Z toho se dá usuzovat, že BioWare není a nikdy nebylo magické studio plné Kaufmanů, které uvažuje nad každým pixelem a jeho sémantickou intepretací. BioWare ani nikdy netvořilo podobná narativní mystéria, jako to dělá Lost (nebo cokoliv televizního od J.J. Abramse), aby je najednou začalo dělat v samotném finále hry. ME1 i 2 jsou žánrově velmi čisté díly (a trojka vlastně taky), které se komplexitou podobají spíše Transformers než Aronofského Pí nebo Lostu. Jinými slovy, skutečnost, že kus Sovereigna v ME1 nezkořil zeď nemá smysl intepretovat tak, že ten kus "
zdí prošel > Reapeři umí fázovat skrze hmotu" ale jednoduše tak že "
BioWare nemělo prachy, čas a píli vymodelovat místnost znovu". Z tohoto se dostáváme do konce ME3, kde problematická realizace (která byla na počátku indoctrination teorií, nikoliv po jejím vzniku) je jednoduše produkční chyba BioWare a nikoliv sofistikovaný záměr.
D) Ergo závěr je, že
indoctrination theory je jen zbožné přání, proto, že jak už jsem napsal,
na ni ve hře nic neukazuje (kromě pár sympatických náhod).
Ale nakonec je celý tenhle post stejně zbytečný, protože pokud se nechceš bavit nad argumenty intepretací, hodíš sem jen nějakou povýšenou větičku, jak tomu vlastně nerozumím (protože se odvážím odporovat oh-ta-čupr-sestříhaným fanouškovským videím). Rád bych se mýlil, schopnost argumentovat pojmy a ne dojmy se ti totiž v životě bude hodit.